tisdag 18 augusti 2009

Att känna sig turkisk...



Idag styr jag kosan mot landet.
Saknar mina föräldrar och jag fick önska vilken mat jag ville ha.

Grillat såklart!

Så, för att inte verka otacksam tänkte jag spendera min förmiddag med att fixa lite tillbehör som jag tycker att man bara måste ha när man grillar.
Ingenting passar bättre till grillat än meze,tapas kalla det vad ni vill.
Jag vill ha mkt att välja på.
Därför skall jag baka mitt eget iranska platt-bröd.
Penslat med olja och en krydda jag inte ens vågat mig på att uttala men det smakar syrligt och salt.

Hummus med vitlök att doppa brödet i hinner jag nog med också.

Tomatsllad med röd-lök och basilika är klassiskt.

Oliver marinerade i vitlök är alltid rätt.

Mojo från spanien, en tomatsås med vitlök och spiskummin.

Och detta är uttöver alla svenska smaker man ska ha till det grillade köttet-
Potatissallad, grönsallad,grillade majskolvar och dressing.
Åh vad gott!

Ska jag hinna baka måste jag sätta igång.
Idag tror jag att musiken som gör mig sällskap i köket blir denna.
För att få den perfekta stämningen och höftrullningarna!


2 kommentarer: