onsdag 23 december 2009

Att göra julmat...



I vår familj äter vi äggost på julen.

Den kan smaka lite olika beroende på vart man kommer ifrån, men formen är den samma.
När jag var liten stod jag på en pall vid spisen och rörde låångsamt i mjölkblandningen.
Nu är pallen borta och jag kan stå själv och laga utan att pappa sneglar över axeln, eller mamma också för den delen.

Det är tradition att kommentera äggosten.
För hård, lös, söt?
Samma sak med sillen och laxen.

Eller är det så att våra föräldrar "måste" säga att maten kanske inte är helt perfekt för att det är "fult att vara stolt över något man själv gjort"?
Nåja, maten smakar alltid bra tycker jag och nu är jag riktigt sugen på julbord.
Det suget var ju borta för 2-3 veckor sedan efter alla julbord på jobbet och sillar och prinskorvar var det sista man ville äta.

Nu efter 3 knäckemackor ska jag bege mig till affären.
Perfekt start på dagen med en kopp tea och MTV har uppfattat min smak och spelar bara favoritlåtar just nu.

Mycket uppskattat!

Återkommer med bilder lite senare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar