onsdag 13 januari 2010

Att pälsa på sig...




Åh idag är det kallt.

Vad hände med att flytta till varmare breddgrader, Turkiet och Marocko?
Vad hände med den där våningen med fladdrande tunna gardiner, ljumma kvällar, färsk frukt från affären nere på marknaden...

Mjo, den tanken finns kvar... någonstanns.

Tänkte bara berätta om en liten rolig sak som hände i helgen.
Var ute på en av klubbarna här i stan...
Höga stövlar, spets-tröja och plattat hår.
Inget överdrivet smink men lite glittrigt och lagom svenskt för en lördag.

Hade dansat en stund till den hemska musiken (techno är inte jag) och hade en cider i handen när jag och min kompis gav upp och gick till kill-bordet där våra vänner satt.
Dom hade såna där härliga diskussion med djupa veck i pannan och yviga gester.
Satte mig såklart ner och ville vara med och lösa värdliga problem och dom pratade om religion!

Åh vilken fullträff...

Tänkte att jag skulle avvakta lite först, liksom se vad alla tyckte innan jag smög mig in.
Jo det var väl det vanliga...
Religion bar skulden för alla krig...
Religion var fängslande och ett sätt att slippa ta ansvar.
Religion var sagor och passade inte in i 2000-talet.

Men när en kille frågade vad jag tyckte och jag svarade att jag var kristen och sprenderade några söndagar i kyrkan blev det tyst för några sekunder.

-Men du ser inte kristen ut?
Jag visste inte att det fanns speciella kläder, svarade jag.

-Nej, men du dansar ju...och dricker...och..
Ja, jag har roligt med mina vänner och det tror jag inte Gud har något emot?

Hehe, det blev iaf lite frågor och kanske öppnades någras ögon.
Religion är väldigt 2000-tal, man kan ha roligt och det betyder inte att man slipper ansvar, tvärtom- man får bära mkt ansvar och alltid förklara sig.

Något jag gärna gör, för folk som har opend mind och kan se "outside the box".
För bara för att man skakar höfter på ett dansgolv, skrattar med sina vänner eller vad man nu gör- kan man vara muslim, kristen eller varför inte buddist.

Spelar det eg någon roll?

(De vackra blommorna däruppe är mina favoriter- vita ranunkel och rosa tulpaner)
Står så vackert på matsalsbordet.
Våren måste knacka på snart...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar