söndag 25 juli 2010

Att förflytta sig i tiden...


Det är något speciellt med medeltiden.
Allt från 1200-talet till 1500.
Det är något bekant med att grilla helstekt gris, att dricka mjöd och att ha långa klänningar på sig.
Det känns väldigt bra att andas in rök från en eld och att baka bröd över öppen låga.
Jag trivs runt säckpipor, vevliror och mungiga.
När det är fest så känns det på något sätt väldigt naturligt att fläta in håret med en blomma eller två istället för att platta och styla.
Mjöd och varm cider slår faktiskt Mojito med hästlängder.

Så vad vill jag få fram med detta?

Jo att även fast jag är kristen och därmed inte ska hänge mig åt pånyttfödelse och reinkarnation så måste det finnas ett litet uns av medeltid i mig.
Kanske var jag en piga på någon gård eller jobbade på en krog och serverade skäggiga karlar mjöd?
Allra helst bodde jag i en borg och hade min egen jungfru.

Hur som helst så känner jag mig aldrig mer hemma än när jag besöker en medeltidsmarknad.

Bilderna här ovan är från helgen och det fanns kanderade äpplen, härlig musik och vildsvin att mumsa på...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar